Zdrowie, a kasza gryczana

Zdrowie, a kasza gryczana

Wbrew potocznej nazwie to nie kasza. Gryka nie należy do rodziny traw dlatego jej właściwości są szczególne.

– osoby chore na cukrzycę,
– osoby z niedokrwienną chorobą serca
– kobiety z zespołem policystycznych jajników
– kobiety w okresie menopauzy
– osoby odchudzające się
– kobiety w ciąży i planujące dziecko
– mężczyźni prowadzący intensywne życie seksualne lub cierpiący na bezpłodność, brak popędu seksualnego lub łysienie
– chorzy na celiakię
– osoby podatne na pękanie naczyń krwionośnych, cierpiące na żylaki, obrzęki
1. Dla wegan – gryka zawiera białko wysokiej wartości odżywczej. Dostarcza wszystkich aminokwasów egzogennych – tych których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować ( lizyna)
2. Dla urody ; jest lepszym źródłem przeciwutleniaczy niż wino czerwone. Rutyna, kwercetyna, pelargonidyna, procyjanidyna – to cenne polifenole, które wzmacniają naczynia krwionośne i zwiększają ich szczelność, zapobiegają żylakom i pajączkom.
Właściwości przeciwzakrzepowe pozytywnie wpływają na leczenie choroby niedokrwiennej serca.
3. Spowalnia procesy starzenia, wspomaga odporność organizmu, regulujące gospodarkę hormonalną i nie lubią jej bakterie wywołujące zakażenie układu moczowego
4. Dla osób z insulinoopornością i odchudzających się ; reguluje stężenie glukozy i insuliny we krwi. Kasza gryczana, nie tylko ze względu na wysoką zawartość błonnika i niski indeks glikemiczny, również D-chiro-inozytol, związek który bierze udział w prawidłowym działaniu insuliny, a jego niedobór może być czynnikiem sprzyjającym rozwojowi cukrzycy typu II.
5. Dla osób starających się o dziecko; inozytol reguluje męskie hormony płciowe. Polecany jest także kobietom chorującym na zespół policystycznych jajników.
6. Dla osób nie tolerujacych glutenu
7. Dla osób prowadzących stresujący tryb życia, pijące dużo kawy i cierpiące na bezsenność; ma dużo magnezu
8. Dla kobiet w okresie menopauzy
9. Dla osób w depresji- polifenole i witaminy z grupy B, szczególnie inozytol wspomagają leczenie chorób zwiaznych z układemm nerwowym.
W porównaniu do pozostałych kasz zawiera najwięcej: jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia, fosforu, kwasu foliowego, 2 razy więcej potasu i manganu, od 2 – 20 razy więcej magnezu, 2 razy więcej żelaza i 4 razy więcej cynku i witaminy B1, B6.